Vijf waarheden als een koe over verandering

koe 2

 

  1. Veranderen is onvermijdelijk

We hebben allemaal te maken met veranderingen. Onze maatschappij verandert steeds sneller. En wij zelf gaan daar net zo hard in mee. Logisch dat onze organisaties zich ook moeten aanpassen.  We bestellen steeds meer online, dus winkels moeten zich aanpassen. We vragen 24/7 digitale beschikbaarheid dus dienstverleners moeten zich aanpassen. We willen graag geregeld op stap, dus reisorganisaties moeten zich aanpassen. We houden niet van sleur op ons werk, dus werkgevers moeten zich aanpassen. Kortom, veranderen is geen hype, geen hobby, geen nieuwigheid, maar een doodnormaal kenmerk van ons huidige leven en werken. Wen er maar aan.

Geen gek idee om je daar dan wat in te verdiepen!

 

  1. Veranderen is lastig

Veranderen betekent: iets anders doen dan je eerst deed, vertrouwde gewoontes loslaten, iets nieuws aanleren, iets doen wat niet meteen logisch lijkt. Dat is lastig. En al weet je wat je wilt bereiken, dan lukt het vaak nog niet goed. Het gaat langzaam. Het frustreert, maakt je soms wanhopig. Ja, veranderen is lastig. Maar je kunt wel leren hoe je om kunt gaan met lastige situaties! Hoe je rust en richting kunt bewaren, ook al duurt het lang. Hoe je voldoening uit je eerste resultaten kunt halen, ook al is het nog lang niet ideaal. Hoe je frustratie en wanhoop kunt omzetten in positieve energie en enthousiasme. En ‘leren om te gaan met lastige situaties’ is geen rocket science! En het heeft een belangrijke bonus: zodra je er aan begint, ga je veel meer begrijpen van anderen. En van jezelf. Veel ‘aha’-momenten!

Een mooie manier om jezelf te ontwikkelen!

 

  1. Veranderen is een ontdekkingstocht             

Organisaties zijn geen vaste, onveranderlijke units. Ze zijn continu in beweging, in reactie op de omgeving, door verloop van mensen, door nieuwe visies en inzichten van de mensen die er werken.  Om zo’n dynamische organisatie te veranderen kan je geen rechte lijn volgen. Want de effecten van acties zijn vaak onvoorspelbaar. Mensen reageren anders dan je dacht. En reacties verschillen soms ook in de tijd. Tussentijds veranderen sommigen van mening, nemen andere posities in. Maar niet alleen mensen zijn onvoorspelbaar. Ook de omgeving is dat. Tijdens het verandertraject veranderen externe omstandigheden. Resultaten worden soms door de werkelijkheid ingehaald, afnemers en toeleveranciers bewegen ook, onverwachtse effecten worden zichtbaar. Kortom, veranderen vindt plaats in een steeds wijzigende context. En een verandertraject is daarom altijd een ontdekkingsreis. Een zoektocht, een gebogen lijn, waar twee stapjes vooruit worden afgewisseld met één stapje achteruit of zijwaarts.

Niemand kent de route op dit soort ontdekkingstochten! Lijkt het je niet wat om gids te worden?

 

  1. Veranderen is samenwerken      

Veranderen doet niemand in z’n eentje. Collega’s zijn daarbij betrokken natuurlijk, maar ook managers (die anders moeten gaan sturen), overige teams (waarmee de samenwerking anders gaat verlopen) en partijen buiten de organisatie (die het effect van de veranderingen gaan merken). Dat betekent, dat veranderen per definitie een gezamenlijk proces is. Waarbij iedereen zo z’n mening heeft, z’n eigen stijl volgt, z’n eigen voorkeuren en gevoeligheden heeft. Daar moet je wel rekening mee houden. Ook al omdat iedereen, onwennig, aan het veranderen is. Veranderen vraagt dus om het aandacht geven aan de ander. Niet alleen je eigen spoor volgen, maar je echt verdiepen in de overwegingen van een ander, op diens spoor gaan zitten en daar blijven. Actief luisteren dus.

Waardeer jij een luisterend oor? Verwerf andermans respect en vertrouwen door te leren luisteren!

 

  1. Veranderen is emotie

Veranderingen in de organisatie komen voort uit rationele overwegingen. Over rendement, klanttevredenheid, marktaandeel, doorlooptijd en dergelijke. De aanleiding is rationeel. Maar hoe die veranderingen tot stand komen is allesbehalve een rationeel proces. Veranderen betekent: loslaten, wennen, verbaasd zijn, aanmodderen, ergens tegenaan lopen, aanpassen, twijfelen, opnieuw proberen, volhouden, voldoening voelen, trots zijn, enthousiast worden. Veranderen is emotie! De aanleiding tot veranderen mag dan rationeel zijn, het veranderen zelf is een emotioneel proces. Succesvol veranderen vraagt om aandacht voor gevoelens. Leren om te gaan met gevoelens – daar leer je toch nooit over uitgeleerd!