fbpx
Kemira hq

‘Rood’ veranderen bij Kemira Botlek

Mensgerichte veranderstrategie, want medewerkers krijgen invloed om organisatiedoelstellingen mede te formuleren Rode veranderaanpak, want men probeert de gewenste verandering te realiseren door medewerkers te stimuleren Kemira is een internationaal bedrijf in waterchemie, de locatie in de Botlek is een productielocatie. Naar aanleiding van een veiligheid enquête, kwamen twee verbeterpunten naar voren (hoewel de scores relatief […]

Logo Rochdale 3

Rochdale – verbeteren met een ‘blauwe’ aanpak

Mensgerichte veranderstrategie, want medewerkers krijgen invloed om organisatie en werkwijze in te vullen Blauwe veranderaanpak, want management zet de lijnen uit, medewerkers vullen dat zelf in Woningstichting Rochdale in Amsterdam beheert ruim 30.000 woningen in Amsterdam, Zaanstad, Purmerend, Diemen en Landsmeer. In 2008 leiden wanbeheer en malversaties door de bestuurder bijna tot de ondergang van […]

download

Brandweer Kennemerland kiest een ‘groene’ aanpak

Mensgerichte veranderstrategie, want er wordt bewust gestuurd op inbreng van medewerkers Groene veranderaanpak, want men kiest voor een leer- en ontwikkeltraject De veiligheidsregio Kennemerland is een relatief kleine organisatie met een hoog risicoprofiel door de aanwezigheid van Schiphol, Tata Steel, Noordzeekanaalgebied, zeesluizen en tunnels. Samenwerking met externe partners is essentieel, zoals met de Nationale Politie, […]

mbo college Hilversum

“Wit” veranderen in MBO College Hilversum

Mensgerichte veranderstrategie, want medewerkers kregen invloed om mede het strategisch kompas te bepalen Witte veranderaanpak, want men formuleert een wenkend perspectief en verwijdert belemmeringen (‘wachttorens omgooien’) Sterk dalende studentenaantallen in een geografisch gebied waar MBO-onderwijs niet als eerste keuze wordt gezien, vormde zijn urgentie dat het beter en anders moest. Hoe veroorzaak je verandering binnen […]

Tergooi beeld ziekenhuis

‘Geel’ verbeteren in ziekenhuis Tergooi

Mensgerichte veranderstrategie, want bestuurders willen mensen verbinden door hen invloed te geven op de bedrijfsvoering Gele veranderaanpak, want bestuurders erkennen alle belangen en ondersteunen onderlinge samenwerking door goede procesafspraken Tergooi is een algemeen ziekenhuis in het hart van Nederland. Er zijn twee vestigingen: Blaricum  en Hilversum en een buitenpoli in Weesp. Het ziekenhuis komt voort […]

Gabriel-Anthonio-1

‘Blauw’ veranderen bij verslavingszorg NN

Mensgerichte veranderstrategie, want medewerkers krijgen invloed en ruimte om opgedragen kaders zelf in te vullen Blauwe veranderaanpak, want bestuurder formuleert doelen en geeft kaders aan Hij loodste Verslavingszorg Noord Nederland door een grote verandering. Gabriël Anthonio stapte als bestuurder in toen de reorganisatieplannen allemaal goedgekeurd en afgetikt waren. 130 medewerkers zouden ontslag krijgen, budgetten stonden […]

Kans

Nieuw jaar. nieuwe kansen

Veranderen doe je samen met anderen. Want die kunnen je stimuleren, op koers houden en ondersteunen als het zwaar is.
Dat geldt voor individuele veranderingen net zo goed als voor veranderingen in organisaties.

Vlag Corsica

Ñiet ten strijde trekken, maar begrip tonen!

Hij was geboren op Corsica, met een Nederlandse vrouw getrouwd en docent geworden aan een Nederlandse Hogeschool. Maar dat Corsicaanse temperament was niet te missen! Hij vertelde dat zijn grootvader nog als vrijheidsstrijder in de heuvels van Corsica had gevochten. En strijdlust had die kleinzoon ook nog steeds! Maar nu gericht op de Hogeschool, die […]

Carola Wijdoogen NS

Botsende belangen

Het nieuws wordt al lange tijd gedomineerd door botsende belangen bij grote maatschappelijke vraagstukken. Bij migratie bijvoorbeeld. ‘Wir schaffen das’ van Merkel) botst met ‘crime-ridden influx’ van Trump. Globalisering en liberalisatie is een ander thema. Het ene belang (Macron) botste met het andere (Gele Hesjes). Brexit is een derde thema. Daar botsen voorstanders van een […]

gele-hesjes-klimaattafel-061218

Klimaatverbond

In het nieuws: het klimaatverbond. Hoe gaat de overheid ons aanzetten tot verandering? Rationeel of gevoelsmatig? Machtsgericht of mensgericht?   Door de klimaatverandering ontkomen we er niet aan: we zullen allemaal moeten veranderen. We zullen meer moeten gaan betalen voor onze energie, zullen ons huis nog meer moeten gaan isoleren, onze CV ketel moeten gaan […]

Ikea

IKEA’s succes: klantgerichtheid

In het nieuws: 75 jaar IKEA. Een uiterst succesvol bedrijf, met een miljard klanten per jaar. Een paar feiten (uit de bijlage van NRC van afgelopen weekend): – meer dan 400 winkels in bijna 50 landen en 200.000 werknemers – 38 miljard euro omzet, omzet in Nederland meer dan 1,2 miljard – elk jaar winstgevend ook in de […]